Monday, October 11, 2010

Critical remarks by María Isabel Piñas Espigule

Ron Mills, creator of worlds

Ron Mills’ paintings  point to what in creation is tenuous, fragile, even possibly frail in a world of powerful simmering explosions of color and beautiful molecular sub realities. The delicate and sometimes daunting balance in nature we sense when we see Mills’ best work has nothing to do with insubstantiality, but rather his work evokes what is truly essential, uncovering the fundamental nature of being beyond individual parts to show true essence. We see organic raw material mingled to become enigmatic organisms with self will. Are we viewing construction or deconstruction? The emerging or submerging in the primordial soup of life? Are we witnesses to active forces creating, evolving slowly from essence through individual definition of parts to the final becoming of an organism or are we viewing the reverse process?
The becoming is governed by the essence of what is trying to push to the foreground. It can feel threatening because it feels unstable to the observer and unveils what we have always feared deep inside, that the world is capricious and unpredictable. We are confronted with the dichotomy of creation, good and evil, but mostly the uneasy feeling of randomness in creation. The possibility, likelihood of this wantonness in creation challenges our determinist view and the sense of order we labor to bring to our lives. We can experience the deconstruction of what is, threatening what we think as concrete and real. In Mills’ paintings we do not know if we are seeing the beginning or the end, but we know we are seeing the essence of organic life going through molecular metamorphosis with all its colorful, textural, and at times terrible beauty.

March, 2010

SPANISH VERSION:

Las pinturas de Ron Mills ponen en evidencia lo que es tenue en la creación, frágil y delicado, en un poderoso mundo hirviendo con explosiones de color y hermosas subrealidades moleculares.  El precario y formidable equilibrio en la naturaleza que sentimos cuando vemos los mejores trabajos del maestro Mills no tiene nada que ver con insustancialidad sino que su trabajo evoca lo que es realmente esencial.  Descubrimos lo elemental en la naturaleza del ser más allá de sus partes individuales.  Vemos la mezcla de materia prima orgánica convirtiéndose en enigmáticos organismos con voluntad propia.  ¿Qué estamos contemplando?  ¿La construcción o la deconstrucción?  ¿Lo que emerge o lo que se sumerge en el caldo primitivo de la vida?  ¿Somos testigos de poderosas fuerzas creando con lentitud, evolucionando la esencia primordial hacia la definición individual de partes para finalmente convertirse en organismo o estamos presenciando el proceso inverso?

Lo que está empujando al primer plano en las pinturas de Ron Mills se rige por la esencia de ese ser emergente.  Es posible para el observador sentir ese devenir como una amenaza al sentir la inestabilidad latente en ese mundo misterioso que el maestro Mills nos muestra.  Un mundo que nos enfrenta con lo que siempre hemos temido muy adentro, que el mundo es veleidoso e impredecible.  Nos enfrentamos  a  la dicotomía de la creación, lo bueno y lo malo, pero principalmente nos enfrentamos al sentimiento incomodo y alienador de la aleatoriedad de la creación.  La posibilidad o más bien la probabilidad de esta inconstancia en la creación desafía nuestra visión determinista  y el sentido de orden que nos esforzamos en traer a nuestras vidas.  En el trabajo de Mills podemos experimentar la deconstrucción de lo que es, amenazando lo que pensamos es concreto y real.  No sabemos si estamos presenciando el principio o el final pero sabemos que estamos presenciando la esencia de la vida orgánica a través de la metamorfosis molecular en todo su colorido, textura y a veces su terrible belleza.



To see more of Ron's work visit: www.ronmills.net

No comments:

Post a Comment